4 perc a te életedből-egy új esély 3 másik embernek

Az önzetlenség, az embertársainkon való segítési ösztön mindenkiben megvan, azonban az egyenértékű cselekedetek elmaradnak. Passzív figyelőként tekintünk a körülöttünk lévő segélyhívásokra, hacsak nem egy közeli rokonunk, ismerősünk szorul a segítségünkre. De mivel értékesebb az ismerősünk élete egy ismeretlen életénél?

#életemelső: véradása

Egy ideje már érlelődött bennem a gondolat, hogy elmegyek véradásra, és az is kezdett zavarni, hogy 25 éves létemre nem tudom mi a vércsoportom. Aztán egyik héten egy plakáton hívták fel a figyelmemet arra, hogy a véradásommal három embertársamnak segíthetek. Amint hazaértem rákerestem az Országos Vérellátó Szolgálat weboldalára, ahol minden szükséges információt megtaláltam ahhoz, hogy véradóvá válhassak.

Mivel az OVSZ központ a Karolina út 55. alatt található, én a munka után tettem meg a kitérőt. Újbuda központtól a 212-es busszal haladva a Vérellátó Szolgálat megállónál kell leszállni. Csütörtök volt, már reggel úgy készültem, hogy legyen mit ennem még délután, hiszen nem ajánlott üres hassal és szomjasan oda menni. Ha valakinek még sincs ideje véradás előtt enni, akkor az ott kapott rágcsálnivaló és folyadék segítheti ki.

Első lépés-egyszerű regisztráció

Odaérkezés után a pultnál elkérik a személyes okmányaidat, megkérdik adtál-e már vért és miután bevezettek a rendszerbe, egy kódszámot és vonalkódot kapsz, amivel ezután könnyűszerrel azonosítják a véredet. Egy oldalas kérdőívet kapsz kitöltésre, ahol válaszolni kell az egészségi állapotodat firtató kérdésekre. Ez azt jelenti, hogy az igen és a nem válasz közül választhatsz. Egyszerű, gyors és könnyen kitölthető, ami szerintem egy nagyon fontos dolog a véradás adminisztrációs folyamatának megkönnyítése érdekében. A kitöltött kérdőívet a pultban veszik vissza, majd pár perces várakozás után szólítanak az orvosi vizsgálatra.

Második lépés-kiderül alkalmas vagy-e

Itt egy asszisztensnő megszúrja az ujjbegyed, hogy kiderítse, milyen vércsoportba tartozol, majd az orvos megméri a vérnyomásod és rákérdez pár fontos dologra, utazásokra, gyógyszerekre, és többek között a súlyodra is, aminek többnek kell lennie, mint 50 kg. Amint mindent leokéztunk mehettem is a terembe, ahol a véradás történt.

c0f472581af771bf7421885e4769cb52
Forrás: dribble.com

Harmadik lépés-a tettek mezeje

A visszakapott papíromat ismét egy másik asszisztensnőnél leadva néhány percen belül kezembe kaptam a véradáshoz szükséges eszközöket, mindegyiket felcímkézve az aláírásommal hitelesített vonalkóddal. Leültem és vártam a soromra, közben pedig figyeltem. Ez volt az első véradásom, így a kezemben szorongatott orvosi eszközökkel próbáltam nem túl idegesnek tűnni. Izgultam, na. Én egy esős csütörtök estét választottam a véradásra, ekkor kettő középkorú felnőtt és kettő fiatal felnőtt adott vért előttem. Amikor én sorra kerültem, még három fiatal lépett be a terembe.(Infómorzsa: 25 év alatt nem kerültem közeli kapcsolatba a kórházakkal, nem félek a tűtől, és nem leszek rosszul a vér látványától.)

Felültem az ágyra, hátradőltem és követtem a nálam pár évvel idősebb asszisztensnő utasításait: kéz ökölbe, véna kidudorodik, tű be, kislabda a kézbe (ami nálam egy piros szívecske volt) és mehet a pumpálás. Esküszöm jobban fájt az, amikor az ujjbegyemet szúrta meg, mint amikor azt a naaagy tűt a vénámba szúrta. Egész végig nagyon kedves és figyelmes volt mindenki körülöttem, folyamatosan kérdezték, hogy jól érzem-e magam, és jó szívvel válaszoltak a feltett kérdéseimre.

Én pedig csak pumpáltam:szorítottam, elengedtem, szorítottam, elengedtem a kis piros szívecskét. A vörös vér pedig csak úgy áramlott végig a csövekben.

Arra gondoltam, hogy milyen kevesen élnek ezzel a lehetőséggel, hogy segítsenek másokon. Hiszen annyira egyszerű. És egy darabot, pontosan 4 decilitert adsz az életedből valakiknek, akiket soha nem fogsz ismerni. Három ember életét vagy képes megváltoztatni ezzel a 4 perces áldozattal a saját életedből. Nagy szavakat használok, igen. De itt nem lehet elég nagy szavakkal kifejezni, hogy mennyit jelenthet valaki másnak ez a négy perc. Talán 4 perc múlva, ha nincs a te véred, valakinek véget ér az élete.

Negyedik lépés-utóhatások

Figyelem: a történet további része a véradás utáni legrosszabb forgatókönyvet mutatja be, rajtam keresztül.

Négy perc volt, az asszisztensnő pedig viccelődött azon, hogy milyen gyors vagyok, én pedig büszke voltam magamra, hogy igen, megtettem és az egész annyira egyszerűen ment. Aztán melegem lett, másodperceken belül elkezdtem szédülni, és amint kimondtam ezt, elsötétült a világ. Valahol máshol jártam, de fura volt, mert tudtam, hogy kis idővel ezelőtt a véradók között feküdtem, a tűvel a karomban, boldogan. Nem tudom felidézni, mit láttam, de mintha álmodtam volna. Aztán egyszer csak arra ébredtem, hogy négy asszisztensnő és a doktornő hajol felém és azt hajtogatják, hogy ébresztő. Első reakcióm: „Mi történt?”-”Elájultál.” Soha életemben nem ájultam el. Egy marék szőlőcukrot nyújtottak oda nekem és egy nagy pohár vizet.

771f6565b6dc642a1c505c8590e8c73f
Forrás:teecraze.com

Amint megtudtam, a testem eszméletvesztéssel reagált a hirtelen vérhiányra, hogy lelassítsa a keringést a szív, az agy és a szerveim között. Kis idő elteltével kezdtek helyreállni a dolgok, de a biztonság kedvéért azt mondták, még nyugodtan feküdjek pár percet. Közben észrevettem, hogy még három véradó érkezett, akik kissé aggódva figyeltek engem. Gondolom az első véradókat jól megrémítettem a jelenetemmel. Na de kb. 10 perc pihenés után regenerálódtam, így felálltam és lassú léptekkel egy szék felé vettem az irányt, ahol a biztonság kedvéért további 5 percet ücsörögtem. Közben folyamatosan mindenki kérdezte tőlem, hogy jól vagyok-e. A mellettem ülő hölgy elmesélte, hogy neki ez volt a hatvanadik (!) véradása, és a mai alkalom azért különleges neki, mert elhozta magával a lányát is, aki ugyancsak első alkalommal adott vért. A következő kérdés felém az volt, hogy lesz-e a következő alkalom: „Igen, lesz!” Válaszoltam. Tuti azt hitték, hogy ezek után soha nem látnak többet.

Ötödik lépés- büszkeség

Büszke vagyok magamra! Légy te is! Habár négy millió potenciális véradó van Magyarországon, a magyar népesség azon negyedmilliós szegmensébe tartozol akik lehetővé teszik a biztonságos vérellátást. És légy büszke magadra, mert segítettél valakinek, önzetlenül.

Plusz még egy dolog:

Több tízezer forint értékű szűrővizsgálatot végeznek el a véradásod után, hogy biztosítsák a véred minőségét, amelyek eredményét véradóként kézhez kaphatsz díjmentesen. Ezáltal az éves ajánlott vérvizsgálatot elvégezik neked ingyen. Mindezek mellett balesetbiztosítást és egy 500 forint értékű Erzsébet utalványt kap minden véradó. Bővebb információt az Országos Vérellátó Szolgálat honlapján találhatsz, a http://www.ovsz.hu/ linkre kattintva.

Ti voltatok már vért adni?


További bejegyzésekről, újdonságokról első kézből értesülhetsz a blog facebook oldalán!

A mindennapokat az instagram profilomon is követheted!

7 thoughts on “4 perc a te életedből-egy új esély 3 másik embernek

  1. Kár, hogy 2dl nem elég? Én nagyon parázom. Vérvételen is amit egyszer leműveltem.
    Gratulálok, ügyes vagy!
    Apum nagy véradó, már több évtizede.

    Kedvelés

  2. Gratulálok hozzá, ügyi voltál. Szép cselekedet, önzetlen segítség, tényleg legyél is büszke rá. Én a szedett gyógyszerek miatt nem adhatok vért. Amit sajnálok, mert a vérvételes dolgokban viszont egyre jobb vagyok. / A cikk nagyon jó lett, hasznos és minden téren kimerítő választ ad.

    Kedvelik 1 személy

  3. Igazi hős vagy ♥
    Nekem is nagy álmom a véradás, évek óta tervezgetem, de nem bírom rávenni magam, annyira félek tőle 😦 Ahol dolgozok, ott van rendszeres véradás, kb. 3 havonta kijönnek és akkor munkaidőben lehet vért adni és az általad leírt honoráláson kívül a cég még hozzáad egy kis tisztálkodási csomagot is, hogy ezzel ösztönözzön minél több embert. Legutóbb már majdnem rávettem magam, hogy akkor adok, de végül inamba szált a bátorságom 😦 Engem az rettent el a vérvétellel szemben (amitől nem félek), hogy hosszú ideig bennem lesz a tű :/ a munkatársaim 10 percekről beszéltek, nem 4-ről.. lehet ez egyén függő :/
    Január-február tájékán újra jönnek, akkor megpróbálok erőt venni magamon és én is beállok a véradók közé.

    Kedvelik 1 személy

    1. Én nem is éreztem hogy benne van a karomban a tű. Az hogy mennyi ideig tart az teljesen szervezet függő azt mondták, függ a vérnyomásodtól és attól hogy mennyire pumpálsz a kezeddel. 😊 szerintem próbáld meg következő alkalommal, megtod semmiségnek fog tűnni utána a félelmed!

      Kedvelés

Szólj hozzá! Szerinted ?

