Ezért ne vedd a szívedre, ha azt mondják csalódtak benned

Elképzelnek rólad egy képet, elmondják vagy akár leírják neked szavakkal papíron mindezt, a tetteidet, a teljesítményedet, a reményeiket benned látják megvalósulni… és akkor egyszer csak azt hallod, hogy: “Csalódtam benned.”

“Csalódtam benned, csalódtam a munkádban, csalódtam a hozzáállásodban, csalódtam a tetteidben, csalódtam a viselkedésedben…” Bármelyik verziót is kapjuk meg, felér egy pofonnal.

Az év első nagy akadálya és törése februárban jelentkezett az életemben, egy ilyen „pofon” után, ami saját magam megkérdőjelezését hozta magával. Első reakciómként visszakérdeztem: “Ezt, hogy érted, elmagyaráznád?” Nem azért mert annyira tökéletes lennék, hogy nem érhetnek inzultálások, vagy kritikák… de az ilyen helyzetekben is bebizonyosodik, hogy minden sztorinak és tapasztalatnak annyi oldala van, ahány szemlélője illetve megtapasztalója. Ami nekem megfigyelés és elmélkedés, az másnak passzivitás és visszahúzódás. Ami nekem időre elkészült jó minőségű munka, az másnak csak egy pipa a teendői listáján, vagy éppen egy nagy kérdőjel, vagy csak egy vállrándítás.

Ezek a különböző szemszögbeli különbségek egy idő után pedig olyan konfliktusokhoz vezethetnek, melyek megoldása legkönnyebben a személyes konfrontációval, a „magyarázd már el kérlek, mit értesz te ez alatt” mágikus mondat kiejtésével részben (remélve) megtörténhet. És ha nem szalad el egyik fél sem, hanem erősen kiáll a jelleme és cselekedetei mellett, akkor fény derülhet a másik oldalra, a másik szemszög szerinti tapasztalatokra. Vagy bólogatsz, vagy helyesbítesz, de kideríthető, hol és min csúsztak el a dolgok.

Processed with VSCO with 4 preset

Aztán hazamész, jobb esetben pedig csak egy napot őrlődsz a hallottakon. Nekem több napon keresztül járt azon az agyam, hogy miért kaptam ezt, hogy egyáltalán jogosan kaptam-e. Meghallgattam a másik fél magyarázatát. De egyszerűen nem illett bele a képbe, és nem tudtam egyetérteni vele. Végül csak azzal tudtam belenyugodni az egészbe, hogy úgy döntöttem, nem volt rosszabb magyarázatuk. A semmitmondó bírálatukat érzelmi köntösbe kellett bújtatni, hogy meglegyen a súlya és hasson rám.

Bizonyos szinten érzelmi befolyásolásnak tűnt a magyarázat, amit sikeresen felismertem pár nap elmélkedés után. (Személyeskedés?) De ehhez szükség volt a megfelelő távolságra az egész szitutól, a józan ítélőképességgel egyetemben. Meg kellett találnom a bírálat miértjét. Azt amiért azt mondták, amit mondtak. Tényleg velem van a baj, vagy valamilyen hátsó szándék miatt kaptam ezt? Meglehet, a kapott magyarázat nem kielégítő.

Két dolgot tehettem: vagy rágódom tovább a megváltoztathatatlan másik fél szerinti véleményen vagy továbblépek és elengedem az egészet.

Nekem szükségem volt pár hétre, néhány közeli barát véleményére és támogatására, hogy meggyőződjek afelől, nem érdemes a szívünkre venni az ilyen kijelentéseket. Elmondom neked miért:

1. mert csak egy szeletet ismernek belőled

Akármilyen szituba kerülünk, a magánéletünkön kívüli, nem közeli ismerősök, munkatársak, főnökök, tanárok nem ismernek minket igazából. Csak azt a kis részt ismerik, amivel a közös aktivitás során találkoznak.

2. mert ez csak egy ember véleménye

Mégis ki ő, hogy ezt mondja rólad? Egy a sok milliárd Földön élőből. Lehet pillanatnyi helyzetben, úgy tűnik meghatározó a bírálat, de hidd el egy év múlva a legkevésbé sem fog számítani.

3. mert ők egy más szemszögből tekintenek rád

Abból a szemszögből, ami nem a tied. Így valószínű, hogy te úgy érzed mindent megtettél, de a partnernek ez nem jön át, csak végeredményt látja, és nem a munkát, a tetteket ami mögötte volt. Ami neked már 10 oldal, vagy már reggel 8, az másnak csak 10 oldal és még csak reggel 8. Érted mire gondolok?

4. mert eltérnek az értékrendjeitek

Az előbbihez szorosan kapcsolódva, neked jó, de neki nem… Ha kezdetben nincs letisztázva, hogy kinek mit jelent a jó, akkor itt a legkönnyebb elrontani és nem megfelelni mások szerint. Szerinted minden tökéletes, más szerint ott még hiányzik 2 miliméter. És ez csak a legbanálisabb példa…

5. mert a legfontosabb a saját véleményed önmagadról

Nem a kívülállók véleménye számít, hanem az, hogy te mit gondolsz magadról. Ha rendelkezel az önértékelés képességével és nem deformálódott a kép ami kialakult a fejedben magadról, akkor az önbecsülésed (ha helyén van) közbeszól és megnyugtat, hogy nincs igazuk másoknak.

6. mert ebből is tanultál valamit

Lehet, hogy rájössz igazuk volt, lehet, hogy nem volt helyes a bírálatuk. Mindkét esetben tanulhatsz a dologból. Ha igazuk volt, ki tudod javítani a hibákat, ha nem, akkor pedig tovább tudsz lépni és zsebre teszed ezt a tapasztalatot.

7. mert tovább kell lépni

Nem őrlődhetünk mindörökké egy szituáción. Talán ez az első ilyen alkalom, talán már sokadik… Eddig is túlélted és haladt tovább az élet, úgy hogy csak előre!

És mindezek után tedd fel magadnak a kérdést, tényleg jó az ha mások ítéletei alapján éljük az életünk? Az tényleg a mi életünk?


Kérlek, ne tartsd magadban a véleményed! Szívesen társalgok a témáról, akár itt a kommentekben, vagy a blog facebook oldalán, itt. Köszönöm ha megosztod, nem tudhatjuk kinek van éppen szüksége egy ilyen írásra 🙂

Reklámok

8 thoughts on “Ezért ne vedd a szívedre, ha azt mondják csalódtak benned

  1. Visszatértééél!!! És gratula, hogy sikerült ilyen pozitív következtetést levonni a történtekből. Ezen előbb vagy utóbb, de mindenki átmegy.:-)

    Kedvelik 2 ember

  2. Nekem eddig a legtöbb problémám az eltérő értékrendekből akadt. Vagyis hát kinek probléma a dolog, ugye. 😉 Viszont díjazom az illető bátorságát, hogy szembesített téged a bírálatával. Sajnos én mindig olyanokat fogok ki, akik előttem hallgatnak, mint a sír, és a hátam mögött terjesztik az “általános igazságukat” rólam. Tényleg nem érdemes más sarát magunkra venni. A megoldásra nyitott vagyok, de a rosszindulattal nem tudok mit kezdeni – nem is szeretnék. 😀

    Kedvelik 1 személy

Szólj hozzá! Szerinted ?

